Nieuws, feiten over 2010
Uit AOPA E-nieuws
Infringements
Op de dag dat de vorige E-Nieuwsbrief uit kwam, bereikten de vliegers weer de landelijke media met
koppen zoals Politie verjaagt klein vliegtuig. Het behoeft geen verdere toelichting dat dit soort nieuws
onze GA-sector geen goed doet. Het betrof een motorvliegtuig, dat ongecontroleerd de CTR van
Schiphol invloog en door een politie-heli werd onderschept. Een airliner moest uitwijken naar een
andere baan en er ontstond geen gevaarlijke situatie dankzij alert optreden van de politie en LVNL.
AOPA is in voortdurend overleg met de overheid om voldoende ruimte te houden voor de GA. Dit soort
ernstige infringements tasten onze positie in de onderhandelingen aan, want na zo een incident wil de overheid de
bufferzones rondom Schiphol weer groter maken. Dus vliegers let erop, bereid je vlucht goed voor en
voer hem ook zodanig uit, zet de transponder mode S aan en luister de Amsterdam info of Dutch Mil
Information-frequentie uit. Kom je in een (navigatie) probleem, aarzel dan niet om op te roepen, dat is
Vliegerschap waarmee we de luchtvaart veilig houden.
Infringements
Onze IVW laat ons weten dat de schendingen van het luchtruim nog steeds
voorkomen. Het worden er niet meer, maar ook niet overtuigend minder.
Volgend jaar hopen we meer details te kunnen geven met ook een lijstje van
hotspots. Het blijft zaak om je vlucht goed te plannen en je ook bij het uitwijken
op de vaste en tijdelijk beperkte gebieden te letten.
Een voorbeeld van een Airprox deze zomer:
On August 6, A KLM Boeing 777 was being vectored for the ILS
approach to runway 18R at Schiphol. The aircraft was flying level at
2000ft when the flight crew observed a general aviation at close range
and at a slightly lower altitude. Almost immediately a TCAS resolution
advisory was activated. The crew adhered to the warning and climbed
250ft.The remainder of the approach was uneventful. The incident is
under investigation by the Dutch Safety Board.
Kan je je voorstellen dat dit soort alerts de collegas in de grote luchtvaart niet
blij maken. Vaak gaat het goed na een kleine correctie maar dat is niet de
veiligheid die we in de Luchtvaart als standaard accepteren.
Naschrift van de webmaster
Op de website van het OVV is te
zien dat het incident inderdaad onderzocht wordt.
Via deze link is de status van dit onderzoek te
volgen
Gelet op de onderzoeksrapporten welke de laatste jaren door de OVV mbt de
luchtvaart gemaakt worden
is te verwachten dat ook naar aanleiding van dit onderzoek er geen aanbevelingen
gedaan zullen worden en er dus ook geen verbeteringen zullen optreden.
Zorg dat u niet de vlieger bent die van het beeldscherm afspat
Infringements waarschuwing
IVW meldde ons, dat het aantal geregistreerde luchtruimschendingen van de TMA SPL in het afgelopen jaar aanzienlijk is
teruggelopen. Dit lijkt goed nieuws maar we moeten ons wel realiseren, dat zonder transponder de waarneming niet
volledig is. Let op dat dit aantal zo laag mogelijk moet blijven om de geloofwaardigheid van de GA-sector te behouden. Als
wij in staat blijken om de infringements te voorkomen, hebben we in de toekomst recht van spreken om de overbodige
buffers rondom Schiphol kleiner te maken.
De grootste zorg voor infringements ligt bij de Beek TMA. Deze is al een paar jaar klasse D dus transponder en RT
verplichting. De ligging tussen Belgie en Duitsland met andere luchtruimklassen en verboden gebieden maakt deze
omgeving complex en leidt tot veel schendingen. Wees hier dus alert.
IVW voert al een aantal jaren het volgende handhavingsbeleid. Indien een infringement wordt geconstateerd, krijgt de
vliegtuig eigenaar een brief van de IVW of LVNL met het verzoek aan de PIC om contact op te nemen en uit te leggen
waardoor de infringement zou zijn ontstaan. Vaak is dit: uitwijken voor een bui, thermiek, onnauwkeurige navigatie, niet
goed ingestelde hoogtemeter of andere onoplettendheid. Wees hierin eerlijk naar jezelf en de IVW en neem maatregelen
om dit in de toekomst te vermijden. IVW noteert de oorzaak van het incident en daarmee is dit afgehandeld. Er wordt geen
boete opgelegd, tenzij er een grove nalatigheid wordt vastgesteld of de fout herhaaldelijk optreedt. Kortom, de methode
die we in de luchtvaart zo waarderen, leren van fouten en daarmee in de toekomst voorkomen. We krijgen hierdoor
betrouwbare informatie en gerichte verbeterplannen.
Infringements (schendingen van het luchtruim)
Veiligheid komt regelmatig terug in deze E-Nieuwsbrief, soms op basis van incident
rapportages waar iedereen wat van opsteekt, nu een structureel onderwerp van aandacht.
De angst voor botsingen in de lucht is groot, hoewel het risico klein is kunnen de gevolgen
fataal zijn. Daarom zijn er delen van het luchtruim, waar veel verkeer is, als gecontroleerd
gebied aangewezen zodat de Luchtverkeersleiding het verkeer in goede banen kan leiden en
daarmee de veiligheid in de luchtvaart op het hoge niveau houden.
Aan veiligheid moet je blijven werken want anders glijdt het af. Bovendien is elk ongeluk er
een te veel. Infringements is een van de speerpunten waar, door de overheid en Eurocontrol,
actief beleid op gevoerd wordt. Dit punt van luchtruim-schendingen stond centraal in de
discussie die op 1 april 2009 ontstond toen het VFR gebied onder de Schiphol TMA werd
afgesloten. Het kostte een week overleg tussen het Ministerie en de GA sector partijen om
het luchtruim weer ten dele open te krijgen. Een van de beloftes die AOPA deed was aandacht
te geven aan infringement. Je hebt dit in de nieuwsbrieven regelmatig gezien.
Tijdens een recent overleg met het Ministerie hebben wij gevraagd wat de trend van de
geconstateerde schendingen is. Helaas kon nog geen exact getal worden gegeven, omdat de
incidenten-registratie nog een keer met kennis van zaken nagelopen moet worden. We
kregen wel duidelijk door, dat er geen verontrustende stijging van geregistreerde
infringements is waargenomen na 10 juni, de dag waarop het weer verplicht werd om de
transponder te voeren onder de Schiphol TMA. Met een slag om de arm kunnen wij voorlopig
vaststellen dat de GA-sector nu zij weer op de radarschermen zichtbaar is geen slechte beurt
maakt. Nu gaan we aan verbeteringen werken want veiligheid raakt ons allemaal.
De komende maanden zullen wij wat voorbeelden blijven geven van infringements en
mogelijke gevolgen.
Voorbeeld infringement. Het voorbeeld voor vandaag, vliegend en meeluisterend op Dutch
Mil Info een paar weken geleden:
Dutch Mil Info, PH-XYZ position Medemblik, request to leave your frequency for
Amsterdam information.
PYZ decent immediately to 1500 feet or below and report position to Amsterdam
Information.
Was hier sprake van een infringement? Waarschijnlijk wel gezien de positie en de directe
reactie.
Was hier sprake van een gevaarlijke situatie? Ja, potentieel gevaarlijk maar niet acuut, want
anders had Dutch Mil op eigen initiatief ingegrepen.
Dutch Mil geeft Flight InformationService, as far as practical.
Wat betekent dat ‘as far as practical’? Men waarschuwt het verkeer voor mogelijk gevaar
voor zover de werkbelasting dat toelaat. De aandacht van de verkeersleider werd
waarschijnlijk door andere, op dat moment belangrijkere zaken in beslag genomen. Kortom de
vlieger blijft verantwoordelijk.
Is dit als een infringement geregistreerd? Bij ons onbekend, waarschijnlijk niet omdat de
corrigerende actie adequaat werd uitgevoerd en er geen verstoringen waren van het overige
verkeer.
Leerpunt, met goede vluchtvoorbereiding en goede navigatie voorkom je infringements, het
gevaar van een vergissing ligt altijd op de loer, wanneer gevolgd door andere kleine fouten bij
de piloot of een andere piloot of de luchtverkeersleider, kan dit tot een calamiteit leiden.
Meestal gaat het goed en merk je daar niets van.