De
luchtvaart is voor veel sectoren een voorbeeld voor het hoe
om te gaan met veiligheid. De zogenaamde ‘Just Culture’ waarbij het
belangrijkste kenmerk de openheid over (mogelijke) problemen of
incidenten is, is de basis voor deze veiligheid. Deze openheid zorgt
voor een enorm zelfregulerend en corrigerend effect.
De
KNVvL maakt zich dan ook ernstig zorgen over de toekomst van deze
cultuur en daarmee de veiligheid door de activiteiten en de houding van
de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) afdeling Luchtvaart.
Waar
we verwachten van de overheid dat deze samen met de sector werkt aan
het continu verbeteren van de veiligheid, is nu een koers ingezet
waarbij handhaving door straf- of bestuursrechtelijke maatregelen de
boventoon voeren.
De
werkafspraken die onlangs gemaakt zijn door ILenT met de
Luchtvaartpolitie om meldingen van overtredingen met elkaar uit te
wisselen met als doel om handhavend te kunnen optreden worden door de
luchtvaartsector met grote vraagtekens bekeken. Ondanks dat het
onderwerp meerdere malen op de agenda van het overleg heeft gestaan, is
er nog steeds geen enkele gestructureerde terugkoppeling naar de sector
van incidenten of uitkomsten van inspecties. Juist met deze
terugkoppeling kan de sector door middel van opleiding, het beschikbaar
stellen van informatie, voorlichting en eventueel tuchtrechtelijk
optreden actief werken aan het verder verbeteren van de veiligheid.
Afgelopen
weekend zijn er opnieuw door ILenT inspecties gehouden op luchthavens
van Teuge, Midden-Zeeland, Lelystad en Eelde. Nog op zondagavond
verscheen een tendentieus artikel in de pers. Een artikel waarvan door
ILenT is aangegeven dat zij zich volledig scharen achter de inhoud.
Ondanks afspraken die hierover gemaakt waren met ILenT om hier vooraf
communicatie over te hebben met de KNVvL is er voor gekozen om dit niet
te doen en een beeld van onveiligheid te schetsen via de media. De KNVvL
heeft dan ook direct het rapport opgevraagd waarvan klaarblijkelijk de
conclusie zondagavond al bekend was. Tot op heden is er zelfs geen
response op dit verzoek gekomen.
De website van ILenT vermeldt dat: De
Inspectie Leefomgeving en Transport houdt toezicht op de naleving van
de wetten en regels en handhaaft deze. Dit gebeurt onder meer aan de
hand van inspecties, vergunningverlening en kennisoverdracht.
De
richting die gekozen is om meer strafrechtelijke en bestuursrechtelijke
maatregelen te treffen om te handhaven is een onjuiste en gevaarlijke
richting. Het doel, het verder verbeteren van de veiligheid, word
hierdoor niet bereikt en zelfs geschaad.
Het
overdragen van kennis en mogelijkheden zoeken bij vergunningverlening
zonder extra, onnodige, administratieve regelgeving zou een hogere
prioriteit moeten krijgen. Deze zaken zouden daadwerkelijk een positieve
bijdrage aan de veiligheid leveren.
Naast
het regulier overleg met de ILenT zal er een apart gesprek plaatsvinden
waarbij we de zorgen van de sector over de huidige ontwikkelingen
zullen bespreken. Houd de website van de KNVvL in de gaten voor verder
ontwikkelingen op dit gebied.