Onderzoek
Airspace Infringements
door het ABL
Het ABL heeft meerdere onderzoeken over airspace infringements
gepubliceerd,
sterker nog als ik kijk wat voor rapporten het ABL in de 8 jaar van haar bestaan
heeft geproduceerd dan kan ik niet om het gevoel heen
dat de ABL onderzoeken wel heel erg eenzijdig gericht zijn en ook zeker niet
representatief zijn voor wat er in de luchtvaart gebeurd.
Hieronder de beschrijving van het ABL zelf, over wat ze doen:
Het ABL registreert en analyseert de
verplichte meldingen van voorvallen in de Nederlandse burgerluchtvaart.
Doel van het ABL is om, samen met de sector, vroegtijdig trends te signaleren
zodat betrokken partijen acties kunnen ondernemen om de vliegveiligheid te
verbeteren.
Het doen van meldingen aan het ABL is dan ook van essentieel belang.
Periodiek rapporteert het ABL aan de sector over de uitkomsten van trendanalyses
en de acties die hieruit volgen.
Om eerlijk te zijn mis ik over alle jaren dat het ABL bestaat
heel wat rapporten en is de oogst wel heel erg mager,
zeker als je bedenkt dat er dagelijks vele tientallen verplichte meldingen
bij het ABL binnenkomen.
Meldingen die binnenkomen zijn van voorvallen of ernstige incidenten en gaan
bijvoorbeeld over:
Runway incursions, al jaren lang een speerpunt van LVNL, ILT en Schiphol en ook
al jaren lang een van de meest gevaarlijke voorvallen die met regelmaat in de
luchtvaart voorkomen
separatie schendingen, vliegtuigen die veel dichter bij elkaar komen dan de
minimale vereisten
level busts, vliegtuigen die stijgen of dalen voorbij het vluchtnivo waarvoor ze
door verkeersleiding geklaard zijn
Speed busts, vliegtuigen die veel sneller vliegen dan hun klaring of als
toegestaan volgens het AIP
Bird hits, tijdens landing of take off
enz enz enz
Hier de door het ABL gemaakte analyses rapporten,
Van de 10 rapporten gaan er maar liefst 3 over airspace infringements, net of al
het andere niet bestaat of belangrijk is.
Moet ik dan hieruit constateren dat het ABL niks doet met meldingen van Runway incursions, level busts, speed busts, en alle andere voorvallen die gemeld worden
Lees hier het laatste Airspace Infringement rapport van 10-9-2015
Wat opmerkelijke dingen uit dit rapport:
-Allereerst moet
ik overduidelijk concluderen dat ILT haar ambitie zoals ze schreven in hun
meerjarenplan 2011 tot 2015 bij lange na niet gehaald hebben.
Dit is een interessant gegeven want vanaf 2010 is ILT begonnen met de aanpak
van airspace infringements en is de kentering gekomen van de werkwijze met
een drie stappen model naar de huidige praktijk van boetes.
Kijk ook eens hier wat het ambitienivo wat ILT was
vergelijking IVW ambitie tov werkelijkheid | ||
jaar | werkelijk aantal infringements | ambitie van IVW |
2011 | 300 | |
2012 | 366 | 280 |
2013 | 307 | 260 |
2014 | 291 | 240 |
2015 | 305 | 220 |
door webmaster geschat
Voorzichtige conclusie de aanpak van vervolgen middels strafrecht werk
niet of zeker onvoldoende
- In het rapport worden, ondanks het feit dat er door 238 vliegers een vragenlijst is ingevuld, een aantal aannames gedaan over het ontstaan van infringements omdat er geen duidelijke verklaring voor is
- De top zes van oorzaken waren al veel langer bekend en hadden dus al veel eerder aangepakt kunnen worden
Wij wachten af wat er voor vervolgacties zullen komen, begin 2016 heb ik hier nog helemaal niets vernomen noch vanuit ILT noch vanuit de belangenverenigingen
-Opvallend is de
opmerking dat de OVV in 2014 geen ernstige infringements heeft
geregistreerd. Als we dan kijken op de website van LVNL dan merken we op dat
deze speciaal aan haar veiligheidspagina 2014 twee incidenten heeft
toegevoegd betreffende airspace infringements. De LVNL heeft deze twee een
classificatie ernstig incident gegeven. Blijkbaar gebruiken LVNL en OVV
andere normeringen of is ABL niet goed op de hoogte. In ieder geval klopt
het een niet met het ander.
Navraag bij de OVV hierover heeft ondertussen een nog veel triester
licht op deze zaak geworpen. Het antwoord van de OVV luide als volgt:
De airspace infringements die plaatsvonden op 21
augustus 2014 en 12 september 2014 zijn in April 2015 door LVNL bij de
Onderzoeksraad gemeld. Aangezien de voorvallen toen reeds 7 tot 8 maanden
geleden hadden plaatsgevonden, heeft de Onderzoeksraad deze meldingen toen
voor kennis aangenomen en er verder geen actie op ondernomen. LVNL
heeft zelf onderzoek verricht naar deze voorvallen, die door ons niet meer
zijn geclassificeerd.
Hieruit wordt nog eens
extra duidelijk dat de prioriteitstelling en belang door drie verschillende
partijen heel verschillend wordt benaderd en ingeschat. LVNL blaast hoog van
de toren maar meldt de zaken pas ruim een half jaar na dato aan bij de OVV
die er vervolgens niets mee doet omdat de zaken te oud zijn. Vervolgens
concludeert het ABL dat er geen ernstige infringements zijn geweest. Het
lijkt erop dat door de verschillende betrokken partijen niet met elkaar
gecommuniceerd wordt terwijl ze wel deelnemen in allerlei task forces over
dit onderwerp. Hieruit wordt wel overduidelijk waarom dat het hele beleid zo
enorm faalt. Jammer alleen dat het falende beleid van onze overheid en semi
overheid afgewimpeld wordt op de GA vliegers die steeds opnieuw een
beschuldigende vinger naar zich krijgt gewezen. De houding van de Officier
van Justitie luchtvaartzaken helpt daarbij zeker niet mee. Verder is een
doorlooptijd van bijna anderhalf jaar tussen infringement en rechtszaak
belachelijk lang.
Voor mij is zeker
dat als de proactieve benadering van 2008 en 2009 middels het drie stappen
model verder doorgevoerd was dat het aantal infringements nu aanzienlijk
lager zou zijn als nu.
Het beleid van de afgelopen jaren door ILT heeft totaal gefaald !!
Medeverantwoordelijk zijn hierin natuurlijk ook LVNL en KLU die mede
beleidsbepalend zijn geweest.
Als de werkwijze van 2008-2009 doorgezet zou zijn dan hadden we nu ongeveer
de helft van het aantal infringements van nu.
start van het onderzoek met daarin de toezeggingen zoals gedaan werden die maar heel ten dele ingevuld zijn (23-01-2015)
Het Analyse Bureau Luchtvaart voorvallen (ABL) voert
momenteel een onderzoek uit naar het onderwerp airspace infringements.
Airspace infringements zijn op dit moment een van de grootste
veiligheidsrisicos binnen de luchtvaart.
De gevolgen van een airspace infringement zijn zeer divers.
Zo kunnen deze onopgemerkt blijven, maar in het ergste geval, ook leiden tot
een botsing in de lucht.
Dit jaar doet het ABL een uitgebreid onderzoek naar de oorzaken en
omstandigheden van de airspace infringements in Nederland.
Hiervoor is er eerder een uitgebreide vragenlijst verstuurd in 2013 en 2014
naar piloten waarbij tijdens een vlucht een luchtruimschending is
geconstateerd.
Om van een zo groot mogelijke groep piloten een beeld te krijgen van de
huidige situatie rondom de luchtruimindeling en airspace infringements, wil
het ABL u vragen een korte anonieme digitale vragenlijst in te vullen.
Zo geven beide onderzoeken gezamenlijk een goed beeld van de omstandigheden
en mogelijke oorzaken.
Als deze bekend zijn, kan er ook gezocht worden naar effectieve oplossingen,
waardoor de vliegveiligheid in Nederland nog verder kan worden verbeterd.
Het invullen van de korte vragenlijst zal ongeveer 5-10 minuten in beslag
nemen. Het onderzoek kan eventueel tussentijds worden opgeslagen, waardoor u
het op een later tijdstip kunt afronden.
Wij willen u er nogmaals op attenderen dat het onderzoek anoniem is en dat
het uiteindelijke doel van dit onderzoek is om de vliegveiligheid in
Nederland te verbeteren.
Het onderzoek geeft aanbevelingen aan sector en overheid over hoe het aantal
en de risicos van airspace infringements verminderd kunnen worden en welke
risico beperkende maatregelen voorgesteld kunnen worden.
Medio het tweede kwartaal van 2015 worden de resultaten van het onderzoek gepubliceerd op de website van het ABL.
Het ABL bedankt u alvast voor uw deelname en kijkt uit naar het ingevulde onderzoek.
Als webmaster van deze site roep ik
iedereen op om deel te nemen aan dit onderzoek.
Geef dan ook aan bij opmerkingen uw afschuw tegen het huidige
vervolgingsbeleid van ILT.
Verder is dit natuurlijk de gelegenheid bij uitstek om duidelijk te maken
dat bepaalde zaken beter kunnen zoals:
- indeling luchtruim structuur waarbij er meer plaats moet komen voor GA
- beter service verlening door het FIS zowel Dutch Mill als Amsterdam Info
- stoppen vervolging en toepassen van just culture in de luchtvaart
De gebruikte vragenlijst is redelijk beperkend in uw antwoorden, gebruik daarom de stukjes waarin vrij commentaar geleverd kan worden.
We zijn heel benieuwd naar het rapport van het ABL nav dit onderzoek
(16-5-2015)
16 mei 2015 staat de vragenlijst nog steeds online,
Als ABL zoals toegezegd medio het tweede kwartaal van 2015 wil rapporteren
vraag ik me af wat er gebeurd met de antwoorden die nu nog ingevuld worden ?